Riky van Lint
"J'Attendrai"
Prijs: 4.500
Techniek: Brons
Afmetingen: 63 cm.
Warmte oproepen met een koud materiaal: het is een uitdaging die vele beeldhouwers aangaan. Riky van Lint (1935) doet dit, en maakt de uitdaging nog groter met het vereenvoudigen van haar vormen. Die vereenvoudiging geeft haar de mogelijkheid om de essentie van een beeld te kunnen laten zien, waardoor ze sculpturen maakt die voor velen herkenbaar zijn.
Opgroeiend in de oorlog en sinds jonge leeftijd werkend in de bakkerij van haar ouders, had Riky van Lint aanvankelijk weinig tijd om zich aan de kunst te wijden. Toch voelde ze een grote drang om zich te ontwikkelen. Naast haar werk volgde ze een avondopleiding aan de Mulo en behaalde ze later via schriftelijk onderwijs haar havodiploma. Eind jaren zestig, inmiddels getrouwd en moeder van twee zoons, zette Riky van Lint de eerste stappen van haar carrière als beeldhouwster. Ze begon met het maken van beelden in klei, en volgde enkele cursussen in boetseren. Enkele jaren later ging Van Lint in de leer bij Frans Nijs, een beeldhouwer afkomstig uit de school van Jan Bronner. Van Lint kwam in een traditie waarin de nadruk lag op figuratief werk, vakmanschap, anatomie en expressiviteit. Als basis voor haar ruimtelijk werk maakte ze houtskooltekeningen van vrouwelijk en mannelijk naakt, waarmee ze haar gevoel voor maat en verhouding ontwikkelde.
Hoewel haar bekendheid groeide en ze lovende recensies ontving, duurde het nog tot begin jaren negentig voordat Van Lint haar beelden liet vereeuwigen in brons. Toen ze dit eenmaal deed, wilde Van Lint alle stappen in het proces van het maken van een bronzen beeld onder de knie krijgen: het vervaardigen van een siliconenmal, afwerken, ciseleren, patineren... Tot op heden doorloopt Riky van Lint alle stappen in het proces.
Gaandeweg ontwikkelde haar stijl zich tot een meer abstraherende. Van Lint wilde loskomen van het puur realistische beeld om zo tot de essentie van haar onderwerpen te kunnen komen. Ze vereenvoudigde de vorm en het lijnenspel en de expressie van het beeld kwamen voorop te staan. Toch houden haar beelden altijd een basis in de realiteit, zoals bij het hiernaast afgebeelde werk ‘Sunrise’. Het beeld toont het belangrijkste thema in het werk van Riky van Lint: ‘de mens’ en in het bijzonder ‘de vrouw’. Dit thema werkt Van Lint op meerdere manieren uit, zoals in oerbeelden van de vrouw – als moeder, als verleidster, mysterieus of trots – waarin het altijd gaat om de aardse vrouw, die kwetsbaar en sterk tegelijk is. Dat contrast komt ook naar voren in de lijnen en vormen van het beeld, die veelal zowel intimiteit als monumentaliteit uitdrukken. Naast de vrouw speelt ook het kind of het jonge meisje een grote rol in haar werk, net als de thema’s ‘dans’ en ‘muziek’. Enkele van haar beelden zijn geïnspireerd op klassieke composities van bijvoorbeeld Schumann, Händel en Mendelssohn.
Studio 2000 vertegenwoordigt Riky van Lint sinds 2005 en neemt haar beelden jaarlijks mee naar de Zomersalon in Domburg.
Voor deze tekst is gebruik gemaakt van het artikel van Lex van de Haterd uit het boek Riky van Lint, sculptuur in brons, Amsterdam 2007